Rudolf Diesel – Interesujące Ciekawostki

 

Rudolf Diesel - szkic postaci
Foto. subhankar,biswas | wikimedia.org

Silnik wysokoprężny, zwany też silnikiem Diesla, zrewolucjonizował świat motoryzacji, ale niewielu ludzi wie coś więcej na temat jego twórcy, czyli niemieckiego inżyniera i konstruktora Rudolfa Diesla. Oto jego życie i dzieło w 15 punktach.

1. Rudolf Diesel urodził się w 1858 roku w Paryżu, pochodził z niemieckiej rodziny.

2. Techniczne zainteresowania Rudolf wykazywał już w dzieciństwie. W wieku 12 lat jego rodzina wyemigrowała na Wyspy Brytyjskie, a chłopiec trafił na wychowanie do Bawarii, gdzie rozpoczął edukację w szkole kupieckiej, a potem przemysłowej.

3. Rudolf dostał się na politechnikę w Monachium, gdzie pomagał w badaniach profesorowi Carlowi Lindemu, wynalazcy chłodziarki. Finansował studia z otrzymanych stypendiów oraz z udzielanych prywatnie lekcji. Już wtedy zaczął zajmować się problemem sprawności silników benzynowych.

4. Rudolf Diesel zdobył tytuł doktora nauk technicznych i uzyskał najlepszy wynik w dotychczasowej historii uczelni.

5. Po studiach zaczął pracę w fabryce silników Sulzera w Szwajcarii, gdzie powstawały silniki parowe i urządzenia chłodnicze. Wkrótce został dyrektorem wytwórni sztucznego lodu w Paryżu i uzyskał pierwszy patent na metodę wytwarzania lodu w butelkach.

6. W 1890 roku Diesel opublikował tytuł “Teoria i konstrukcja silnika cieplnego”, w oparciu o który kontynuował pracę nad silnikiem spalinowym tłokowym o zapłonie samoczynnym na olej napędowy.

7. Rudolf Diesel dostał patent na autorski projekt silnika w wieku 34 lat, a kilka lat później powstał pierwszy w pełni sprawny silnik wysokoprężny.

8. Podczas eksplozji prototypu silnika, inżynier cudem uniknął śmierci.

9. Prezentacja silnika miała miejsce w fabryce firmy Man w Augsburgu, w której pracował Diesel.

10. Sprawność i inne zalety nowego silnika, a także możliwość wykorzystania taniego paliwa sprawiły, że szybko znalazł powszechne zastosowanie w przemyśle, a Diesel stał się sławny i bogaty.

11. Ponad 10 lat po prezentacji pierwszego silnika, w 1908 roku, powstała jednostka gotowa do produkcji i montowania w lokomotywach oraz ciężarówkach. Była ona mniejsza, jednak ówczesne możliwości techniczne nie pozwalały na jej powszechne wykorzystanie.

12. Rudolf Diesel zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach w 1913 roku podczas podróży promem przez kanał La Manche. Ciało wynalazcy zostało wyłowione 1 dzień po rozpoczęciu podróży z Antwerpii do Hartwich.

13. Istnieje wiele teorii wokół zagadki śmierci Rudolfa Diesla. Część z nich mówi o samobójstwie, co wydają się potwierdzać wcześniejsze doniesienia o depresji i załamaniu nerwowym Diesla, które wynikały z kłopotów finansowych, licznych procesów patentowych i ataków personalnych. Inne sugerują popełnienie morderstwa przez niemieckich agentów. Patent silnika miał być sprzedany za granicę, więc zabójstwo chroniło interesy kraju. Istnieją też teorie, w których za śmierć wynalazcy odpowiadają brytyjscy agenci sabotujący niemieckie zbrojenia.

14. Nowe silniki z powodzeniem były wykorzystywane na statkach, a dopiero 23 lata po śmierci Diesla jego silnik zamontowano w pierwszym samochodzie – Mercedesie 260D.

15. Aktualnie ponad 90% środków transportu w logistyce wyposażonych jest w silniki wysokoprężne, co wynika z ich wyższej sprawności niż benzynowych i na razie nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała się diametralnie zmienić.

Oceń post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *