Moich 5 sposobów na zdrowie w ciąży

ciąża

Ciąża to stan, w którym kobieta bardziej niż kiedykolwiek powinna dbać o zdrowie, mając na względzie, że dba wówczas już nie tylko o siebie, ale i o dziecko. To czas, kiedy zmiany w organizmie są tak dynamiczne, że na bieżąco trzeba monitorować swój organizm i odgadywać, co będzie dla nas odpowiednie. Istnieje parę sposobów na to, by ciąża była jeszcze bezpieczniejsza, zdrowie kobiety i dziecka w żaden sposób nie ucierpiało.

1. Wszystko to jednak nie oznacza, że kobieta w ciąży przez dziewięć miesięcy powinna zajmować się tylko czekaniem na narodziny dziecka. Ciąża to stan wyjątkowy, ale nie jest chorobą, dlatego bardzo ważne jest, aby w miarę możliwości prowadzić aktywny tryb życia. Niekoniecznie chodzi o sporty ekstremalne czy narażanie się na stres i fizyczne niebezpieczeństwo. Bardzo ważne jest jednak to, aby w trakcie ciąży zapewniać sobie ruch. Dla ciężarnych kobiet basen jest świetną metodą na zapewnienie sobie regularnego ruchu. Dobrym wyborem są również regularne długie spacery, a także gimnastyka. To ostatnie warto jednak konsultować z lekarzem i wybierać tylko takie ćwiczenia, które są odpowiednie dla kobiet spodziewających się dziecka.

2. Dieta w ciąży powinna przypominać tę sprzed ciąży, o ile, oczywiście, kobieta odżywiała się wówczas prawidłowo. Trzeba pamiętać, że dieta powinna być zbilansowana i różnorodna, a więc bogata w warzywa, owoce, mięso, ryby czy nabiał. Dzięki temu maleństwo od swoich pierwszych dni będzie otrzymywało odpowiednie ilości minerałów, witamin, tłuszczu, węglowodanów i białek. Niepisaną zasadą jest, że kobieta w odmiennym stanie może jeść wszystko, na co ma ochotę i faktycznie tak jest. Jeśli jednak będzie jadła za dużo, będzie odczuwała dyskomfort, mogą również pojawić się problemy gastryczne. Umiar jest dobrą metodą na to, aby podczas ciąży czuć się dobrze i nie przytyć więcej niż o dwadzieścia procent początkowej masy ciała.

3. Tym, czego odmawiamy kobietom w ciąży, są papierosy, alkohol i niewskazane leki. Używki powinny zostać odstawione na bok, jak tylko kobieta dowiaduje się, że jest w ciąży. Z kolei zażywanie leków powinno być konsultowane z lekarzem. Istnieje mnóstwo lekarstw, które są zupełnie nieszkodliwe dla dorosłych ludzi, za to mogą mieć negatywny wpływ na płód. Zanim więc kobieta w ciąży sięgnie po tabletkę, która nigdy jej nie zaszkodziła, powinna pomyśleć o tym, że może zaszkodzić jej dziecku. Jeśli chodzi o produkty spożywcze, ostrzega się kobiety przed jedzeniem każdego łososia, poza dzikim. Hodowle łososia, w których zbiorniki wodne wypełnione są mnóstwem antybiotyków, są od lat bojkotowane przez ludzi na całym świecie. Spożywanie tych ryb jest stanowczo odradzane kobietom w ciąży.

4. Ciąża to czas, w którym u kobiet mocno nasila się występowanie próchnicy. Należy więc bardziej niż zwykle dbać o higienę jamy ustnej. Wskazane jest mycie zębów kilka razy dziennie, używanie płynów do płukania jamy ustnej oraz nici dentystycznych. Warto dbać o to na wyrost i konsultować się z dentystą, aby uniknąć sytuacji, w której trzeba będzie wyrwać chory ząb, a znieczulenie będzie niemożliwe ze względu na ciążę lub etap karmienia piersią.

5. Ogólna higiena osobista to równie ważny punkt, jeśli chcemy zadbać o zdrowie podczas ciąży. Kobiety spodziewające się dziecka często pocą się intensywniej niż zwykle, a ponadto jak wszyscy mają kontakt z drobnoustrojami i bakteriami dookoła. Aby nie narażać siebie i dziecka na problemy zdrowotne, należy częściej niż zwykle kąpać się lub brać prysznic, a także często myć ręce.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *